Postureal fysioterapeut

Hälsan med bättre hållning

In Hållning by maria

Hållningen påverkar hälsan och hälsan påverkar hållningen.

Tänk dig in i en situation där du mår riktigt bra, du har lyckats med något, du är frisk och du har inte ont någonstans. Ofta har kroppen då en tendens att sträcka på sig av sig själv. Den upprätta positionen minskar stresshormonerna, ökar testosteronet, förbättrar cirkulationen och kroppen har lättare att återhämta sig. Du är då inne i en positiv och uppåtgående spiral där hälsan påverkar hållningen som påverkar hälsan osv.

Tänk dig sedan in i en situation då du känner dig lite nedstämd, eller om du börjar bli förkyld. Kroppen har då istället en tendens att skjuta fram axlarna och sjunka ihop i en sämre hållning. Den dåliga hållningen försämrar cirkulationen, ökar stresshormonerna och gör det svårare för din kropp att återhämta sig. Spiralen pekar istället åt andra hållet.

Muskler för bättre hållning

Iliopsoas, en muskel som ofta glöms

Iliopsoas sträcker sig från insidan av låret framför höftleden och fäster på framsidan av ländryggens kotor. Detta innebär att en korrekt aktiverad iliopsoas håller höften från att skjutas fram och bibehåller en lätt svank i ländryggen.

Inom kinesisk medicin anses njurarna vara kopplade till livsenergin. Njurarna är också direkt sammanlänkade med iliopsoas, en av våra allra viktigaste hållningsmuskler. Väl fungerande iliopsoas ligger därför till grunden för både en bättre hållning, flödande livsenergi och god hälsa.

Ryggradens position påverkar iliopsoas förmåga att vara kroppens hållande stöd. En ihopsjunken överkropp gör det svårare för iliopsoas att aktiveras korrekt medan en mer upprätt hållning underlättar för korrekt aktivering av dessa muskler.

Det innebär att en upprätt god hållning ger iliopsoas möjlighet att aktiveras korrekt och agera som den stöttepelare de ska vara. När iliopsoas aktiveras ökar cirkulationen i området och i och med kopplingen till njurarna och livsenergin kommer både den fysiska och psykiska hälsan att förbättras.

Magen är ingen hållningsmuskel

Det är vanligt att man tror att man ska spänna magen och dra in svansen mellan benen för att få en bra hållning. Detta hämmar iliopsoas möjligheter till korrekt aktivering och kroppens förmåga till en naturligt god hållning.

Anledningen till att man tror detta är att man anser att magen faller framåt och drar ryggen till en för stor svank om man slappnar av. I själva verket är det motsatsen som sker om inga muskler håller höften och ländryggen på plats. Bäckenet tippas bakåt så att svansen dras in mellan benen och svanken planas ut.

Olika typer av hållningar, krum, svank och bra hållning

Magen är alltså ingen hållningsmuskel eftersom dess arbete sker i samma riktning som kroppen kollapsar. En stark coremuskulatur är dock väldigt viktigt för att kunna utföra rörelser och tunga lyft men inte för en god hållning.

Hållning och andning

Vidare ger en bättre hållning lungorna mer plats att expandera och mer syre kan transporteras in i kroppen på varje andetag.

Prova vilket som är lättast, ta ett djupt andetag när du sitter ihopsjunken som en hösäck och ta sedan ett djupt andetag när du sträcker på överkroppen. Andningen och syresättningen av kroppen är en viktig komponent för att komma till rätta med både fysisk och psykisk ohälsa.

Vad man stöter på i yrket

Som Dipl. Postural Terapeut jobbar jag med att aktivera kroppens djupaste hållningsmuskler så att kroppen hamnar i en naturligt upprätt position med god hållning när du slappnar av. När rätt muskler gör hållningsarbetet är det inte jobbigt att sitta och stå med god hållning.

Utöver de allmänna hälsoeffekterna av bättre hållning är den största hälsoeffekten jag ser hos mina kunder att smärtan i kroppen minskar radikalt och ofta försvinner den helt.

Om du upplever dig ha dålig hållning beror det på att vissa av kroppens djupa hållningsmuskler inte är aktiva. Istället används andra muskler för att hålla upp kroppen och det skapar spänningar och stelheter som kan leda till överbelastningsskador, smärta och värk. Det stöd som swedish posture erbjuder är ett bra hjälpmedel för att hindra kroppen att falla tillbaka i en dålig hållning.

Det ska kombineras med hållningsträning för på sikt nå en naturlig hållning.

När hållningen är på plats och rätt muskler gör arbetet blir kroppen mjukare och den belastning kroppen utsätts för kan fördelas på hela kroppen istället för att samlas i de stela områdena. Man kan därför bli av med åkommor som musarm, löparknä, återkommande ryggskott, stelhet, värk i nacke, axlar, rygg och höfter och mycket mer. En bättre hållning är första steget till ett friskt och smärtfritt liv.

Testa 8 övningar

Prova gärna att aktivera iliopsoas och andra posturala muskler, här hittar du 8 övningar för bättre hållning. Övningarna 1, 4, 7 och 8 är mer direkt aktiverande.

Hållningsövningar är lättsamma men har en fantastisk positiv effekt på kroppen. Vänta inte! Jag ser fantastiska resultat med människor som tränar posturalt och det är så glädjande när resultatet blir en hälsosammare kropp och ett leende på läpparna hos personen som går från en värkande kropp till en smärtfri kropp.

Linda Carlsson, Dipl. Postural Terapeut